Bröllopspanik och Vinter-OS

Jag fick lite panik idag, bröllopspanik. Jag läste i en tidning att man bör bestämma datum och boka lokaler uppemot 2 år innan vigseln och nu är det redan bara ett och ett halvt år kvar. Tänk om allt är uppbokat? Tänk om alla vigselförrättare är upptagna? Hjälp! Satte mig ner och sökte lite på vad det fanns för olika alternativ och hittade ett par ställen som verkade intressanta och kanske, eventuellt, överkomliga i pris. Jag förstår inte att folk har råd att gifta sig till höger och vänster och i vissa fall flera gånger till på köpet. Jag har kommit fram till att man antingen måste ha ärvt en massa pengar, ha föräldrar som betalar bröllopet, ha tagit ett lån eller ha sparat i 10 år för att få ihop tillräckligt med pengar till ett normalstort bröllop. Det är klart att man kan ju nöja sig med att bjuda de allra närmaste och laga all maten själv, men hur kul är det egentligen? Ska det va så ska det liksom. Den som känner mig kan dessutom räkna ut att om man vill ha en brud (eller egentligen två brudar) vid sina sinnens fulla bruk, så bör så många stressrelaterade moment (tex matlagning) som möjligt lejas bort till experter.

Jag och fia har räknat på att det kan bli uppemot 45 gäster om alla kan, och vill, komma. Det känns helt fantastiskt att ha så många fina människor runt omkring som man vill bjuda, men många tusenlappar blir det onekligen. Sedan finns det ju de där gästerna som man helst inte vill bjuda, men måste. Extra jobbigt känns det i och med att de inte ens är glada över att jag ska gifta mig, kul att lägga ut en massa pengar på att de ska vara där då? Grät ut lite för mamma angående just den biten och hon kom med en bra kompromiss: Pappa får betala för sina släktingar själv om han vill att de ska vara med på mitt bröllop. Dessutom lovade hon att betala för sina släktingar (och de är många) inklusive resten av familjen. Hurra, genast blev min dröm om ett vackert bröllop mer realistisk. Tack mamma, du är underbar!

För att återgå till min bröllopspanik så har jag hittat två intressanta ställen som jag vill åka och kolla på och få mer detaljerade prisuppgifter av. Sedan får vi räkna lite på vad vi har råd med, men det känns skönt att iallafall ha kommit så pass långt. Det känns mer hanterbart nu, som att jag har kontroll över situationen (vilket jag naturligtvis inte alls har, haha).

Så över till nästa punkt på blogglistan: vinter-OS. Som jag har längtat. Det finns få saker som engagerar mig så mycket som ett vinter-OS (ja det skulle vara melodifestivalen då i sådana fall). Tänk att snart få sitta framför tv:n och knappt våga titta när Helena Jonsson skjuter i sista stående och att få njuta av fulländad konståkning när Plusjenko är på isen. I år går OS kvälls- och nattetid, vilket gör att hela familjen kommer sitta samlad i soffan från 18-06, mer eller mindre vakna. Vad mysigt vi ska ha, plockmat och snacks, glass och hemgjorda efterrätter. Nyttigt kan man leva efter OS, så lyder regeln hemma hos oss. Redan imorgon natt är det dags för invigningen som kommer att gå av stapeln mellan 03 och 06. Jag planerar att gå och lägga mig vid 21-tiden (gud nåde dig fia om du väcker mig när du kommer hem), för att sedan gå upp vid 03 och släpa mig in till tv-rummet i huset och kolla på spektaklet med mamma. Fia påstår att hon inte vill bli väckt, hon är inte ett dugg entusiastisk över vem som får äran att bära den svenska fanan eller vilken nation som har fulast kläder på sig, tråkmåns! Nej, nu har jag verkligen inte tid att skriva mer i det här blogginlägget, jag måste gå och lus-läsa alla OS-bilagor som jag har skaffat idag. Återkommer efter invigningen med en (mer eller mindre rolig) sammanfattning för alla de som tänker sova imorgon natt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0