OS-fnatt och skidåkning

OS-GULD, OS-GULD, OS-GULD!!! Jag man kan ju lätt få lite fnatt av den svenska framgångsvågen i OS. Det började med Kallas fantastiska insats på 10 km fritt, vilken tjej! Jag trodde verkligen inte att hon skulle ta Björgen så enkelt, men det verkar som att norskan låter sina nerver ödelägga tekniken, precis som i Turin. Vi får heller inte glömma bort Anna Haags insats, en 4:e plats med smak av brons, det tror jag ingen hade räknat med. Sedan kom då männens lopp där Hellner slutade precis utanför pallen. Det skulle kunna kännas bittert, men det gjorde det inte för bästa norrman kom på 28:e plats och Nortug slutade 41:a, vilket var nog för att göra min dag. Norrbaggehatet sitter i ryggmärgen, jag har det från min morfar. Varje gång en norrman spurtar förbi en svensk skriker han i ren frustration för att sedan lite förläget konstatera att "jag är inte så förtjust i den där Nortug". Det är inte jag heller morfar. Idag är det sprint, då får vi hoppas att Emil tvålar dit honom en gång för alla.

Över till skidskyttet, jag säger bara BJÖRN FERRY! Det hade jag aldrig trott. Vilket lopp, vilken kyla, vilken kille! I början av loppet var jag helt ofokuserad på placeringarna och hur det gick för Björn, för jag var fortfarande så upprörd efter damernas lopp där ACO snuvades på en kamp om medaljerna av en funktionär som nog inte hade vaknat riktigt. Hur svårt kan det vara? När nummer 23 går iväg vore det logiskt att göra kopplingen att nummer 20 borde ha fått starta redan. Skandal! Jag är helt övertygad om att ACO hade kunnat ta in 10 sekunder till på Brunet om hon haft känning på henne, ser man en rygg på en trött skidskytt framför en får man ofta lite extra krafter. Inte nog med detta, i starten på herrarnas lopp släpps två åkare iväg 33 respektive 25 sekunder för tidigt. Godmorgon! Det hade kunnat ske fler felstarter om inte Ferry styrt upp det hela, tur att någon har koll iallafall.

Inte nog med att skidåkning präglar mitt tv-tittande för tillfället så har jag de senaste dagarna tagit mig ut på ett par fina åkturer på isen. När det för en gångs skull är så fina skidförhållanden får man ju passa på lite. Vi har fixat skidutrustning till fia för en summa av 550 kr: pjäxor, skidor och stavar, som hittat. I söndags tog vi en jungfrutur på 5 km, det tog 45 minuter, men vi ska nog snart få upp farten på henne. Utan bromskloss åkte jag igår runt på en tid av 30 minuter och 20 sekunder. En tid jag är väldigt nöjd med med tanke på hur totalt otränad jag är och motvinden längs ena sidan av sjön. Jag hade lite flyt och blev precis i början omkörd av två motionärer som höll ett bra tempo, jag tog helt enkelt rygg på dem (på tio meters avstånd). Svettigt, men det gick. Jag kände mig som Kalla, eller iallafall som Anna Haag.

Nu måste jag gå och få fram maten innan OS börjar igen. Ikväll blir det fler guld!

Kommentarer
Postat av: Krasse

Du får se upp med skidåkningen så att du inte bygger så mycket muskler att du inte kommer i bröllopsklänningen! Varning utfärdas!

2010-02-18 @ 23:22:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0