Invigningen - the sammanfattning

Jag lovade att återkomma med en sammanfattning av invigningen av OS i Vancouver igår. Jag måste säga att det var en tämligen seg tillställning, men stundtals vacker. Det var en känsla av förstämning över hela invigningen med anledning av den georgiske rodelåkarens dödsolycka på träning: sorgeband, tyst minut och tal.  Vilken mardröm för arrangörerna med en sådan händelse bara timmar innan feststarten.

Vad hände då på själva invigningen? Jo en massa indianstammar dansade regndans (eller välkomstdans, det var lite otydligt tyckte jag), sedan kom en massa människor med fioler och körde bort indianerna. Efter det formades träd, isberg och präriegräs av lakan som belystes på olika sätt och till sist hängde en snubbe i lite vajrar i taket och snurrade runt. Spännande, eller inte.  Ibland skapades lite läckra vyer, men det var rätt segt faktiskt. Höjdpunkten var helt klart en fantastisk version av Leonard Cohens Hallelujah framförd av KD Lang, både jag och mamma fick gåshud. Det mest spännande som hände för övrigt var när det blev tekniska problem när OS-facklan skulle tändas och den inte reste sig upp från golvet som det var tänkt. Tja, det var nog allt av intresse. Men vänta lite nu kanske ni frågar er, vilka hade egentligen fulast kläder på sig? Jag ska inte undanhålla denna esentiella information för er längre. Jag skulle nog säga Kirgistan, deras hattar var verkligen fruktansvärda.

Nu måste jag avsluta för att börja ladda för kvällens två höjdpunkter: melodifestivalen och skidskyttesprinten. Jag tippar Saade och Orsa till final, Johnsson och Hanna (önsketänkande) till andra chansen. I skidskyttet tror jag på Neuner före Aco, Helena precis utanför pallen. Svåra konkurrenter: Henkel och Berger.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0